14 Mayıs 2008 Çarşamba

BALKONDAKİLER

Yedek ana bulundurmak maksadıyla kovanlardan elde ettiğim fazla anaları değerlendirmenin tek yolu elde bulundurulacak minik kovancıklar herkes tarafından bilinmektedir.
Bu amaçla bende geçen yıldan kalma (tarafımca yapılan) minik kovanımda bir miktar arıyı gelenek olduğu üzere oturduğum evin balkonunda misafir ediyorum.

Minik kovanı oluşturmak normal kovanı oluşturmaktan daha zor,öncelikle bu kovana özel petek kabarttırma işleminin yapılması ve arıların bu kovanda koloni yaşam zincirinin kopmaması için sayıca yeterli arı miktarının bulunması gerekir.

İlk etapta benim gibi elinde hiç kabarmış peteği olmayan birisi için kovana ilk günlerde sürekli besleme yapılarak arıların kovandaki yaşam koşullarının kendilerince hazırlatılaması ve gelişmelerinin düzenli olması için dikkatle izlenmesi gerekir.

Minik kovanda aklıma gelen besleme aparatı benim kanaryanın suluğu oldu, arılara zarar vermeden nasıl onları besleyebilirim diye düşünürken en basit materyal bu suluk aklıma geldi ve şu ana kadar görevini çok iyi yaptı.
Kovanda standart dışı geniş çerçeve kullanırsan olacağı bu; Arı iki çerceve arasında kalan boşluğu kendi standartına göre fazla buluğundan dolayı araya dalak asarak fazladan petek örmüş.Bence sakıncası yok ama ilerde az daha güçlendiklerinde yeni bir düzenleme yapılarak daha uygun hale getirilecek.Görüldüğü gibi çerçevede hem bal ve polen hemde kapalı yavru gözlerini bir arada olduğundan kovanda şimdilik bir sorun yok.
Bir taraftan bal stoklarını astıkları dalağa yapıyorlar, bir taraftanda ark kısımda kalan yavrularını ısıtıyorlar.

Sonbaharda ve muhtelif zaman zarfında söz konusu olabilecek ana arı kayıplarında kovanlarımızı sönmemesi için mutlaka yedek ana bulundurmak gerekir.Geçen yıl benim başıma bu tür tatsız olay geldi ve malesef elim kolum bağlı kovanın sönmesini bekledim.Bekledim derken tabi anasız kovandaki arıları başka kovanlara taksim etmekten başka çarede kalmıyor yapılacak.

Bunun gibi bir kaç tane daha ( en azından dondurma kutularında ) ana besleme kolonisi oluşturabilirsem anasızlıktan dolayı kovan kaybı yaşayacağımı sanmıyorum.

Sonuç olarak bu kovancıklardan elde edilebilecek en büyük fayda yedekte ana bulundurmak.Normal bir kovana dönüşürmü ? Zor!

8 yorum:

Mehmet Yüksel dedi ki...

Uğur bey yaptığınız çok doğru birşey benim gibi kovanı az olan arıcılar bunu daha iyi anlıyor.
Devamlı yedekte Ana arı bulundurmak lazım çalışmalarınızda başarılar diliyorum.

Selamlar.

ilhami uyar dedi ki...

Uğur bey tecrübeler ve istenmeyen durumlar insanları çare üretmeğe zorluyor,isteyince çare bulunabiliyor kolay gelsin.

PINARHİSARLI ARICI dedi ki...

ugur kardeş arılıktan arta kalan zaman illede arımı görecen anlaşılan sen bu hastalıkta bizlerden iyice ilerisin sana allah kolaylık versin A ben misafirlerime böyle bir arımdan bal çıkarıp kahvaltı yaptırmıştım unutamıyorlar seneler sonra hala sohpeti oluyor
kolaygelsin

UĞUR KIRAN dedi ki...

Ali osman abi aynen senin dediğin bugün oldu, eve bugün büyük kovanlardan önce bu minik strofordan bal aldım ufak bir çıta.İşin daha garip yanı daha büyüklerden umutlu değilim buralara iyicede sıcak bastı.Bu arıları sürekli beslemek için balkona getirdim hastalıkmı bende karar veremedim ama hastalıksa artık geri dönülmez derecede bu işe bulaştım.Aldığım ballı peteğin yerinede yine elimde bulunan dalak diye nitelendirdiğimiz ufak peteklerden astım yine ana arıya yumurta alanı açmak için...

Kemal Demirci dedi ki...

Merhaba Uğur Bey.
Yedekte ana arı bulundurma önerinizi ilgiyle okudum. Bilgi paylaşımınız için teşekkürler.
Yedekte bulundurulacak ana arıyı tüm kış bu küçük kovanlarda mı besliyorsunuz? Yeterli sayıda arı olması gerekir demişsiniz, bu sayı yaklaşık ne kadar olmalı? Kaç çerçeve arıyı bu kovana silkelemek gerekir? Beslemeyi ne ile yapıyorsunuz? Bu konudaki tecrübelerinizi de bizlerle paylaşırsanız çok sevinirim.
Teşekkürler.

UĞUR KIRAN dedi ki...

Kemal bey minik kovana silkelediğim arı sayısı dolu dolu arı olan bir çerceveden silkelediğim arılardan silkelemeden sonra geri dönen tarlacılardan geriye kalan miktar.Bu arıları ilk etapta kuşlarımın suluguna koydugum şurupla besledim ancak zaten oturdugum muhitte arılıgıma nazaran daha nektarı bol ağaçlar oldugu için aç kalma gibi bir sorunları yok ; kovandaki arı miktarı kendi nüfus yogunluguna nazaran yeni nesilleri kendileri idame ettiriyorlar.

Kemal Demirci dedi ki...

O zaman bulunduğu yer de arıların kendilerini idame ettirebilmeleri bakımından önem kazanıyor. Çünkü sizin orası nektar olarak zengin bir bölge ve de iklim şartları daha uygun olduğu için şansınız yüksek. Ancak nektar imkanının kısıtlı olduğu yerlerde, örneğin benim bulunduğum İç Anadolu Bölgesi gibi, kek ve şurup beslemesi ile de yedek ana arı bulundurma işi yapılabilirmi?
Tekrar teşekkürler

acemiarıcı dedi ki...

Uğur Bey iyi günler, Bir on gündür yeni yazınız yok. Herhalde önemli bir şey var. Siz hiç böyle ara vermezdiniz. Yeni haberlerle sizi bekliyoruz