14 Mayıs 2008 Çarşamba

ÇERÇEVE HAZIRLIĞI

Her ne kadar çerçevelerimizi zamanında hazırlamış olsakta yinede eksik kalan kısımlar olmaktadır.

Bir çok arıcı arkadaşımız sezona girmeden evvel bu tür hazırlıkları yapmışlardır.Benim gibi geçen yıl bir çok kabarmış çerçevesini petek güvesine hediye eden acemilerde böylece en gerekli zamanda bu işlere tekrar emek sarfetmek durumunda kalırlar.


Şu ana kadar gerektiği kadar bir çok kereler çerçeve hazırlamış olmama rağmen bu konuyu işlemeye fırsatım olmamıştı.
Kendi hazırladığım çerçevelerde, bugüne kadar elde ettiğim bilgi birikimine uygun olarak en itinalı şekilde ham peteği çerçeveye tutturmaya dikkat etmeye çalıştım.

Bunun için öncelikle elimde bulunan çerçevelerin içinde mukavemeti ve ağaç yapısında bozukluk olanları eleyerek en düzgün olanlarını kullanmaya özen gösterdim.Çerçeve hazırlığında öncelik olarak ham peteğe iskelet oluşturacak olan tellerin birbirine paralel yapıda olacak şekilde yan deliklerin eşit mesafelerde delinmesi ve sonrasında telin gerilmesi gerekmektedir.Bundan önce piyasadan hazır vaziyette satın aldığım çerçevelerde bu ayrıntıya dikkat edilmediğinden ister istemez petek üstündeki düzensizlikerden dolayı erkek arı gözleri oluşmaktaydı.Hatta peteğin bazı bölgelerini arılar kendileri bozuyorlardı.

Adı üstünde temel petek ya; temel ne kadar düzgün olursa üstündeki yapıda ona göre olacaktır.

Delikleri delinmiş , teli gerilmiş ve ahşap yapısı iyi olanlardan hazırlanan bu çerçevede öncelikle ham peteğin düzgün durmasını sağlayacak şekilde üst çıtaya sabitliyorum.


İlk etapta bal mumunu parmaklarımla yapıştırdığım peteği daha iyi tutsun diye bıçağın sap kısmıyla iyice bastırarak yapışmasını sağlıyorum..

Bıçağın sapı yapışarak mumu bozmaması için kestiğim şerit şeklinde yanmaz kağıt parçasını mumun üstüne yatırıyorum.

Mumun çerceve içinde her kenara eşit mesafede durması için üst çıtaya yapıştırılan kenarın oldukça düzgün bir şekilde sabitlenmesi gerekiyor.

Mumun çerçeve içindeki duruş şeklinin düzgün yapıda olması için tüm yüzeylerinin tellere temas etmesi ve o şekilde iken ısıtıcıya tabi tutularak telin muma kaynaması sağlanmalıdır.Isıtıcı konusunda ilk düşünceyi ortaya atan kimdir bilmiyorum ama benim bu konudaki fikir babam arıcılıkla ilgili bir çok konuda olduğu gibi Halil BİLEN 'dir.Kendisine bu vesile ile burdan bir kez daha teşekkür ediyorum .Isıtıcı ile tutturulan mumlardainanılmaz derecede düzgün bir petek sabitlemesi oluyor ve arıların erkek gözü yapacakları hiç bir yer kalmıyor gibi bir sonuç elde ediliyor.

Çerçevemiz kullanıma böylece hazırlanmış vaziyette, ancak bir ayrıntı daha var tabiki; genellikle evde hazırladığım bu çerçeveleri herhangi bir zarar vermeden kovanların yanına götürme konusu..Malesef taşımadaki dikkatsizliklerden dolayı bir kaç petek hasarlanarak kullanılamaz hale geldi.

Kalın sağlıcakla, arı dostları....



7 yorum:

TUNCAY HADİSE dedi ki...

Uğur Bey,
Bundan 2 yıl önceki taktığım temel petekler geldi aklıma yamuk yumuk rezil edermişiz ya hem malzemeyi hem arıyı.Evde matkap dururken avuçlarımızı patlatarak biz ile delik delerek onca zahmetleri boşuna çekmişiz. Ama yeni başlayan kardeşlerimize ne süper bilgi bunlar biliyormusun.Eline,diline yüreğine sağlık.
Not:Yardımcına bayıldım.
Selam ve saygılar.

UĞUR KIRAN dedi ki...

Eyvallah tuncay kardeş.Sana ve tüm arı dostlarına selam olsun..

ilhami uyar dedi ki...

Uğur bey bu güzel uğraşıların sonu gelse insanlar neyle uğraşacaklar,Alman bilimadamı diyorki bu dağı aşıyorum öbür dağ geliyor onu aşıyorum birbaşkası geliyor.Bu güzel uğraşılar hiç bitmesin.Yaşadığımız sürece engelleri aştığımızda ve başarılı olduğumuzda hayat güzel,tüm uğraşılarınızda başarılar diliyorum.Yeni nesil teknoloji sayesinde herşeyi en kısa yoldan öğrenme şansına sahip,anlatımınız ve bilgileriniz için teşekkürler.

MUHTEŞEM TURUNÇ dedi ki...

Abi bakıyorum çırakta var sende çerçeveye mum takmayı öğrendimi bari:)

Ali Türk dedi ki...

Ugur çıtalara deliğini normal dörtlük tel çiviyle del.Çok rahat delinir,matkap ucu sürekli kırılır ve seri olmaz.Ama çiviyle çok seri çalışırsın,bir dene.

fatih güneş dedi ki...

Dörtlük tel çivi biraz küçük olmazmı ya olaki deliklerin geniş olanı iyi olur gibi geldi bana hemde çivide bir süreden sonra eğiliyor kalın olsa daha iyi olur..

osman dedi ki...

çalışmalarını çok takdir ettim.başarılarınızn devamını dilerim.ALLAH yardımcınız olsun işiniz gerçekten de çok zor.